Julresan till Riga

I fredags gav jag mig av för några dagars avkoppling och nya upplevelser. Hade för ett tag sedan bokat en julmarknadsresa till Riga.

Jag gick ombord på båten som skulle bli mitt andra hem för några dagar. Hytten var liten, men precis vad jag behövde.

Min hytt ombord på Cinderalla på väg mot Riga

Jag åt en god middag i bufférestaurangen, en buffé som blev mitt sjätte julbord den här säsongen. Delade bord med väldigt trevliga människor.

Efter middagen tog jag en snabbrunda inne i taxfreeshoppen och sedan gick jag till hytten för att läsa och vila. Jag ville verkligen passa på att sova ut ordentligt.

Morgonen kom fortare än jag kunde ana och jag var väldigt trött när jag klev upp för att äta frukost. Men efter några koppar kaffe piggnade jag till och började se fram mot en dag i Riga.

Det var ordentligt med snö i Riga, men dessvärre slaskigt och råkallt. Jag hade beställt en guidad stadstur och vi åkte iväg med buss för att bli visade runt. Första stoppet var vid saluhallarna. Saluhallarna, som tidigare varit zeppelinhangarer, var fyllda med olika matvaror. Trots att vi gick ganska raskt igenom dem tog det en kvart att passera rakt igenom.

Gamla zeppelinhangarer som nu är saluhall

Efter saluhallen var det dags att åka vidare för att sedan komma till julmarknaden. Det fanns en liten julmarknad med några få stånd och en större på Domkyrkotorget. För att värma sig kunde man köpa ett slags glögg som var gjord på bland annat örter och som var ordentligt alkoholstark. Guiden sa att det var 43%.

Jultomten var där

Vid julmarknaden tackade vi vår guide och var och en fick gå på egen hand. Ja, de som ville åka buss tillbaka till båten kunde göra det förstås. Men då hann man inte med att gå på egen hand.

Jag passade på att gå på window-shopping, älskar ju att titta på saker. Hittade en affär med annorlunda smycken och passade på att köpa lite örhängen. Var också inne i en pappershandel och hittade lite av varje.

Men det var kallt och ruggigt och jag gick sedan med raska steg ner till Rådhustorget där guiden sagt att man kunde få en ”hygglig kopp kaffe” på det café som låg där.

Kaffe och bärstrudel med glass

Jag satt länge och njöt av det goda kaffet och en bärstrudel med glass. Tittade ut genom fönstret och tittade på dem som passerade förbi. Det var många som stannade till och lät sig fotograferas vid den klädda julgranen som stod på torget. Det kom till och med ut ett brudpar som tog sitt bröllopsfoto vid granen. Det glada paret kastade snöbollar på varan och verkade lyckliga.

Julgranen på Rådhustorget i Riga

Till sist var jag då tvungen att ge mig av tillbaka till båten. Det var inte långt att gå, men halt och besvärligt. Jag kom tillbaka i lagom tid för att hinna vila lite innan det var dags för middag.

Kvällens middag var tre rätters med en sill- och laxtallrik som förrätt, röding med örtpotatismos som huvudrätt och chokladmousse och äppletartlett med saffran som dessert. Det var gott, men inte någon sensation precis. Jag drack ett chilenskt vitt vin till.

Eftersom själva avsikten med min resa var att vila så drog jag mig tillbaka till min hytt efter middagen och la mig att läsa. Jag läser just nu Nästan död man av Åke Edwardson.

Omslaget på Nästan död man av Åke Edwardson

Jag hade bestämt mig för att sova till minst klockan 10.00 imorse. Men jag vaknade betydligt tidigare och längtade efter kaffe. Med andra ord var det bara att gå upp, klä mig och gå till frukosten.

Efter frukosten var det många timmar kvar tills vi skulle vara tillbaka i Stockholm. Jag satt och omväxlande såg ut över havet och den vackra skärgården, omväxlande läste.

Skärgårdsvy december 2008

Det här inlägget postades i Länkat från Krakas halvsekelblogg. Bokmärk permalänken.

2 svar på Julresan till Riga

1. Borthy skriver:

Vilken härlig resa! Tänk att du fått upplevt riktig julstämning!
    Hoppas du hann med att vila också!

2. Lilla Lobelia skriver:

Instämmer! Det var dig väl unt.