Slott, lägenhet & stuga – Ledighetsdag 5 av 12

Somnade tidigt, är egentligen inte van vid att lägga mig före midnatt, vilket resulterade i att jag vaknade mitt i natten och hade svårt att somna om. Men efter mycket om och men somnade jag.

Först drack vi kaffe inne vid bordet i vardagsrummet och sedan gick vi ut och åt frukost. Det var en skön och lugn morgon.

Vi hade biljetter till guidning på Tyresö slott klockan 13:00. Eftersom vi var tidiga hann vi dricka kaffe på pilgrimscaféet. Vi satte oss ute i skuggan. En äldre dam, hon berättade senare att hon var 90 år, satte sig hos oss och pratade. Hon berättade att K G Hammar satt inne i caféet och jag gick in och hälsade på honom. Har träffat honom i pilgrimssammanhang några gånger.

Vi gick upp till slottet och satte oss en stund ute tills det var insläpp. Visade våra biljetter och sedan började rundvandringen. Det var en annan guide än han jag hade för två år sedan. Det gjorde att det blev en annan upplevelse. På gott och ont.

Tyresö slott har en mycket spännande historia och jag vill i första hand hänvisa till wikipedialänken.

Familjen Lagergrens frukostrum. Det är dukat för två eftersom endast de vuxna fick äta där. Barnen fick äta i köket med personalen tills de hade lärt sig ett ordentligt bordsskick. Inget kladdande med fingrar där inte!

Matrummet med sina vackra, vävda tapeter. Det får inte kallas gobelänger eftersom de inte är gjorda i rätt distrikt. Men annars är det väl same same, different names.

Guidningen tog cirka 50 minuter och sedan fick vi återvända ut där det nu regnade rejält.

Vi funderade på hur vi skulle lägga upp resten av tiden. Vi hade redan konstaterat att glashuset, eller 3sixty bar som det egentligen heter, hade stängt både söndag och måndag och fick sparas till en annan gång. Vi insåg snabbt att något besök på Krubb inte heller skulle hinnas med och vi bestämde istället att åka till Tyresö Centrum och äta där och sedna ta en biltur förbi min lägenhet vid Telefonplan.

Gott bröd och god sallad fick vi som förrätt.

Jag åt fläskfilé Oscar och L..a en vegetarisk lasagne. Jag fick mängder med mat, som till en grovarbetare. Nu har jag en liten låda i kylen för kommande måltid.

Vi åkte sedan till Telefonplan och jag visade var jag ska bo. Sedan tog vi en tur genom Hägersten och sedan över Söder via Hornsgatan.

Hemma igen vilade vi lite, L..a gick till duschen och sedan satte vi oss ute. Vädret är minst sagt växlande. Störtskurar och solsken om vartannat. Helt galet helt enkelt.

Vi satt ute och drack lite rött och åt lite kex med ost. Det var, märkliggt nog, skönt ute fastän det var fuktigt.

När klockan var tjugo i nio ville L..a att vi skulle lägga oss. Hon var trött. Jag var väl i och för sig också trött men att lägga sig så tidigt innebär för mig att vakna mitt i natten. Jag är inte van vid sådana sovrutiner.
Istället gick vi in och pratade en stund innan vi gick och la oss.
Imorgon är det nya äventyr på gång…

Det här inlägget postades i Livet, Stugan, vår egen korkek, Teater, museum, kultur, musik. Bokmärk permalänken.

4 svar på Slott, lägenhet & stuga – Ledighetsdag 5 av 12

1. znogge skriver:

Vilken bra och trevlig dag det blev. Att besöka slott tycker jag alltid är givande och en guidad tur ger mycket. Tjugo i nio hade jag aldrig kunnat lägga mig även om jag inte är någon nattuggla precis…
    Så tråkigt med skjutningen i Midsommarkransen men visst, det kan hända var som helst är den bistra sanningen.

Kram och god kväll!

• Kraka skriver:

Ja, så tråkigt och obehagligt. Händer överallt numera. Kunde inte se på medias bilder var det var. Var det nära dem? Hoppas inte. Det är en väldigt trevlig, liten restaurang nedanför deras backe.

Sov gott!
      Kram

2. Hannas krypin skriver:

Vilken fin dag ni haft. Min man är likadan att han vaknar supertidigt om han lägger sig innan tio. Ibland är det till och med gränsfall för honom att lägga sig vid elva. Jag är tvärtom. Kan somna som en stock innan nio och sova bra hela natten. Däremot kan jag då inte sova länge på morgonen.

3. Ingrid skriver:

Det är länge sedan jag la mig så tidigt som tjugo i nio. Hoppas i alla fall att du fick sova gott när du nu än kom i säng. Söndagen låter riktigt trevlig! Tyresö slott har jag aldrig besökt, men det ser vackert ut både utifrån och inne.