Min Annandag Påsk

Trots att jag sovit fruktansvärt dåligt, orsakat av stress, lyckades jag komma upp i tid. Jag hade inte somnat förrän vid 03-tiden och alarmet ringde klockan 07.

Efter en snabb frukost klädde jag mig och packade ner det jag behövde i en ryggsäck och gick till bussen. Jag klev av på hållplatsen efter Helenelunds station och gick sedan till Silverdalssalen där vi skulle träffas. På vägen hann jag ta två turfzoner.

Det var många, runt 40 personer, som samlats för att vara med på Emmausvandring. Det var Sollentuna församling som höll i arrangemanget så jag var inte förvånad. Det är ett helt annat stuk på den församlingen än Spånga. I samband med sammanläggningen var vi många som velat gå samman med Sollentuna istället, men det gick ju inte. De var det där med Stockholm och Tranås som satte stopp för den sortens funderingar.

Hur som helst så blev det en fin vandring runt på kyrkogården med både textläsning och psalmsång. Slutligen hölls det en mässa, nattvardsgudstjänst, i Silverdalskapellet.

20160328_10585420160328_120948

Efter vandring och gudstjänst bjöds det på lunch. Vi fick fantastiska piroger och sedan kaffe med ett biskviliknade bakverk. Inte kostade det något heller, församlingen bjöd. Det kändes lyxigt!

Efteråt bestämde jag mig för att göra en utflykt, en kombinerad resa till Huddinge sjukhus för att skriva i en kondoleansbok och en turfresa.

Jag började med att promenera till Helenelundsstation via vattentornet och ytterligare en zon. Sedan tog jag pendeltåget in till Stockholms central. Det var tågstopp mellan centralen och Älvsjö hela helgen på grund av banarbeten och det gjorde det hela väldigt omständigt.

Jag tog T-banan till Masmo, tog en turfzon och fortsatte med buss till sjukhuset. Besökte min gamla arbetsplats på intensiven och skrev i boken. Det är en arbetskamrat som tragiskt gått bort i cancer.

Sedan tog jag de närliggande turfzonerna och gick till pendeltåget. Åkte till Älvsjö där jag först tog en zon och sedan bestämde mig för att dricka kaffe.
När jag kom in på cafét sa servitrisen i en inte helt vänlig ton att de skulle stänga klockan fyra. Jag tittade förvånat på henne och påpekade att det var tjugo minuter tills dess. Hon såg inte helt nöjd ut, men jag fick i alla fall köpa kaffe och en bakelse. Att det sedan kom folk som fick handla ända fram till klockan var fyra gjorde mig inte mindre förbryllad. Kunde inte riktigt förstå vad hon hade emot just mig. Hur som helst så gick jag därifrån klockan 16.02 och då var det många kvar som fortfarande inte var klara att gå. Smutsigt på borden var det dessutom och hur trist det än är att gå med trasan och torka så får man nog faktiskt göra det när man jobbar på ett konditori.

20160328_154523-1
Efter kaffet tog jag en buss till Gullmarsplan, tog ytterligare zoner och sedan åkte jag Tvärbanan till Alvik för att ta fler zoner. Därefter blev de en tur till Solna där jag tog min 1000:e zon och därmed fick en ny medalj. Sedan åkte jag hem, blev mött vid T-banan av F och hann med ytterligare en zon på vägen hem.

Jag hade lovat F att bjuda på kaffe och mandelkubbar och så fick det bli. Men jag var så trött så jag ville bara att han skulle skynda sig att dricka ur sitt kaffe så jag kunde få vila. Det hade varit en lång dag då jag gått 18 403 steg. Inte jättelångt egentligen, men tillräckligt för att jag skulle känna mig trött.

Förresten har jag sett fjärilar för första gången i år, citronfjärilar, och det är ett riktigt vårtecken. Hela dagen har känts som en vårdag med sol och värme. Måtte vi nu slippa mer snö och vinter.

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.