Hjul på böljan blå – Bloggutmaning i juni 10

Orsakullan, Madeleine, har en bloggutmaning i juni med en fråga att besvara varje dag.

Då tog jag cykeln…

Det var sommaren 1989, det året min son skulle 4 år. Jag hade bestämt mig för att ta ut de 3 månader föräldraledighet då man fick det så kallade garantibeloppet. Man fick alltså 40 kronor om dagen efter skatt. På den tiden var föräldraledighet 9 månader med sjukpenning, som var cirka 80% av lönen, och sedan dessa 3 månader med garantibeloppet.

Jag jobbade heltid,vilket innebar att det inte fanns mycket tid över när allt nödvändigt, det jag brukar kalla livsadministration, var gjort utöver arbetstiden. Jag ville verkligen ha den här sommarledigheten. (I år, när jag är ”sommarpensionär” och bara jobbar ett mindre antal arbetspass, är förresten första gången sedan den sommaren 1989 jag är ledig en sommar).

Jag tog ut ett lån på Finax, ett kontantuttag på ett kontokort med effektiv ränta på 36%. 40 kronor om dagen, alltså 1200 kronor per månad, kunde jag inte klara räkningar och levnadsomkostnader på. Inte ens på den tiden.

Förutom att ”bara vara” gjorde vi en resa i Stockholms skärgård, 3 veckor båtluffande med cykel och tält.

Jag bodde i Skövde på den tiden och polletterade min cykel till Södertälje. Numera kan man inte pollettera resgods i Sverige, men då kunde man.

Efter att sovit över hos en vän, B-M, som lånade ut sin lägenhet till oss, gav vi oss iväg tidigt på morgonen. Jag hade F i barnsits bak, mängder av cykelväskor och tält, sovsäckar, Trangiakök och annat. En del mat hade vi med också, men det kunde kompletteras på de flesta av de öar vi besökte.

För mig är det här en minnesvärd resa. Måste fråga min son om han minns den. Han var inte 4 år fyllda så det är inte helt säkert att han minns allt.

Vi avslutade vår skärgårdstur med att åka till Broderskapsrörelsens Alternativ semester. Det året var den på Barnens ö. En av dem som var med, som förresten är tidigare klasskamrat till mig, var den kände Anders Kompass, just nu är han ambassadör i Guatemala.  Efter lägret cyklade jag till Uppsala medan F och vår packning åkte bil hem till honom och hans familj, han har en son född samma år som F. Vi bjöds på middag, trevligt sällskap och övernattade där. Rimligtvis måste jag ha cyklat därifrån och till Södertälje igen. Men det är inget jag minns. Jag kan ha fått med mig cykeln på något annat sätt, men den skulle väl polletteras från Södertälje. För att pollettera gods var man tvungen att ha en personbiljett också och jag reste väl tillbaka därifrån. Men det är så länge sedan…

Det här inlägget postades i Bloggutmaning i juni 2019, Livet. Bokmärk permalänken.

4 svar på Hjul på böljan blå – Bloggutmaning i juni 10

1. Mösstanten skriver:

Ett riktigt cykeläventyr. Det är tråkigt att man inte kan polletera längre. I början av 70-talet cyklade jag tvärs över Danmark. Hamnade så småningom på Römö och tog båt därifrån till Sylt. Tog båt från Sylt till Helgoland och därifrån till Hamburg. Där polleterade jag min cykel och tog tåget tillbaka hem.
    Men jag hade bara ansvar för mig själv och jag bodde på vandrarhem.

2. Znogge skriver:

Jag hoppas att sonen minns en del för jag tror att ni hade härliga månader! Allt värderas inte bara i pengar.

Kram

3. skogsnuvan skriver:

Jag far väldigt sällan på semester men när jag var ung åkte jag till Italien någon vecka varje år och det var helt underbart. Nu bor jag på ett ställe dit folk kommer varje sommar för att ha semester och visst. Jag har badstrand och vildmark bara utanför huset så jag lider ju inte av att vara hemma och det är roligt när hela släkten och vänner och bekanta kommer hit. Som fattigpensionär får jag nöja mig med att åka några gånger på dans och andra små muntrationer som är i närheten.

4. Ingrid skriver:

Vilken resa ni gjorde, du och din son. Det låter helt underbart och äventyrligt. Hoppas han har några minnen kvar.