Slutspurten

Behövde gå upp tidigt idag igen. Inte precis vad jag gillar. Men vad ska man göra… Hade en tid hos min optiker i Södertälje redan klockan 9:30.

Hur trafiken är på morgonen vet man aldrig och jag gav mig därför av tidigt. Men vid Salem svängde jag av och åkte till Cirkel K. Där blundade jag lite i bilen, det funkar bra att vara parkerad en stund där. Jag somnade inte, men det var ändå vilsamt. Köpte sedan kaffe och en bulle innan jag körde vidare.

Jag var helt övertygad om att jag skulle behöva nya glasögon, så pass att jag bett dem lägga undan ett par bågar jag provat på annat håll och hade artikelnumret på.
Men det visade sig att jag hade tillräckligt bra glasögon. Det blev med andra ord inga nya.

Passade på att göra ett ärende inne på Akademibokhandeln och Lindex. Sedan hämtade jag bilen och åkte hem till min bror och svägerska. På vägen till bilen stannade jag till vid skulpturen En ängel i Södertälje. Christina Sandberg stod alltid och sålde Frälsningsarméns tidning Stridsropet där. Hon levde 1919-2009. Jag minns henne mycket väl från min uppväxt. Hon var ett viktigt inslag i staden och valdes till århundradets Södertäljebo vid millennieskiftet. Skulpturen är gjord av Gunilla Wihlborg.

Christina Sandberg

Brorsan skulle till sjukgymnasten klockan 10 och de hade inte kommit hem när jag kom dit. Men jag väntade i bilen en stund och sedan dök de upp.

Jag lämnade en julkasse med choklad, skumtomtar och hembakade lussekatter. Fick en ask med choklad av dem.
Vi drack kaffe och sedan gav jag mig av mot Stockholm igen. Hade många saker som skulle hinnas med.

Började med en sväng till Mobilgatan och kunde konstatera att nu bygger man fasaden på översta våningen. Sedan en sväng till stugan, dels för att kolla läget dels hade jag ett ärende. Därefter tog jag vägen förbi K…e och lämnade en julkasse även till honom. Jag lämnade i dörren bara, han var förkyld och bar munskydd.

Innan jag åkte hem insåg jag att det vore bra med lite mat. Tänkte först IKEA, men insåg i tid att det var en dålig idé, mycket dålig. Nu vet jag ju inte eftersom jag aldrig var där, men gissningsvis var det många som köpte julklappar. Istället åkte jag till Biltema och åt en tunnbrödsrulle och drack en kopp kaffe.

Sedan var det dags att åka hem. Kom i så pass god tid att jag hann ta en tupplur innan jag packade. Hade skrivit en packlista och då går själva packandet snabbt.

Pratade med F i telefon och gick sedan upp och fixade klart det som skulle göras. Sedan var det kaffedags och lite pluggläsning innan jag skulle ta bussen. Att ta en taxi till flygplatsen är uteslutet. Priserna har gått upp alldeles enormt sedan F och jag åkte i somras.

Det här inlägget postades i En arbetsfri månad 2023, Livet. Bokmärk permalänken.

4 svar på Slutspurten

1. Lena Johansson skriver:

Christina Sandberg bodde vi granne med under min barndom. Hon var dagmamma åt en yngre tjej jag lekte med ibland. Tjejen kallade henne ”Mamma Stina” och jag tycker det var gulligt.

2. znogge skriver:

Ännu en fullmatad dag för din del minst sagt! Allting har blivit mycket dyrare så jag blir inte förvånad över att det gäller taxiresor också.
    Här är det full storm så det är tur att det inte är vi som ska ut och resa. Hoppas att ovädret inte påverkar din resa.
    Kram och ha det riktigt gott!

3. Ingrid skriver:

Hoppas att du kommer iväg som beräknat och får en riktigt fin resa!
    God Jul!
    Kram, Ingrid

• Kraka skriver:

Tack Ingrid!
      Sitter på pub vid Victoria station och har ätit en stor engelsk frukost.