En novemberdag på Marstrand

För mig betyder Marstrand sommar. Men naturligtvis finns det ett annat liv där ute, ett som inte innebär sol och bad.
Lördagen före Första advent är speciell och det är basar på Såsen (Marstrands socitetshus). Bergs konditori är också öppet och det är då läge att hämta sina pepparkakor om man beställt.

Jag hade bestämt med K, som också bor på Sommarhotellet, att vi skulle åka ut tillsammans. Vi skulle träffas inne på Centralstationen och sedan ta tåget ut till Ytterby och därifrån bussen till Marstrand.

Vi började med att gå en kort sväng till Kyrkogatan eftersom K skulle lämna en bok till någon som bor där. Sedan fortsatte vi ner till Såsen och basaren. Det var mycket folk där och en och annan som jag känner och många kramar utbyttes.

Efter en kortare blick på vad som fanns bestämde vi oss för att börja med kaffe och äggost, det är annars risk att äggosten tar slut eftersom det är en populär Bohusländsk specialité.
Efter kaffet gick vi runt lite till och jag passade på att titta på Tomten som var där för att barnen skulle få skriva sina önskelistor.

När vi kom ut gick vi utefter kajen och kom fram till det vinterstängda Sommarhotellet. Jag gick upp på baksidan för att kasta en blick på ”min” uteplats. Vi gick till några affärer som hade öppet och sedan hämtade vi våra beställda kakor och började gå mot färjeläget.
Jag hade bestämt träff med M för att få hälsa på Lillan innan vi åkte. Lillan var verkligen svårflörtad och det tog lång tid innan jag fick min efterlängtade schäferpuss.

Medan vi väntade på bussen, som så här under vinterhalvåret bara går varannan timme, gick vi in på Strandhotellet och åt lite och drack ett glas vin.

På väg till ön

Det är svårt att tänka sig ett Marstrand utan den gamla poppeln utanför rådhuset

Fullt med folk på Såsen

Äggost med björnbärssylt

För den som ville gick det bra att ta en tur med gamla färjan

Sommarhotellet

Min uteplats, tom och övergiven

Det är inte bara husen som är låsta, även trädgården är ordentligt låst

Min sommaradress

Tomt på kajen och alla bänkarna står staplade i väntan på nästa sommar

På Bergs kan man köpa saffranstomtar

Lillan i egen hög person

På väg mot Koön

Träffade ännu en tomte, den här tog dock inte emot önskelistor men önskade oss välkomna in

Chevreost och sallad med rödbetor, till det ett glas rött

När jag kom hem kunde jag inte låta bli att provsmaka pepparkakorna

Det här inlägget postades i Livet. Bokmärk permalänken.

Ett svar på En novemberdag på Marstrand

1. Gunnar skriver:

Vilken härlig utflykt! Äggost såg gott ut. Smakar det ungefär som ostkaka eller? Jag tror aldrig att jag har smakat det.
    Marstrand har jag aldrig besökt i november. Det har alltid varit sommar då men jag kan tänka mig att det är värt ett besök även under vinterhalvåret.
    Önskar Dig en fin första söndag i Advent!