Hit och dit och ingenstans

Petter och jag hade bestämt att ses i Kungsträdgården och ta buss 2 därifrån. Men det visade sig att den inte gick den vägen nu. Man har ställt in en hel del av kollektivtrafiken hela veckan och lagt om färdvägen för de som fortfarande går. Det är internationella möten i stan och då kan ju inte pöbeln få vara i vägen.

Vi fick helt enkelt gå till Slussen och ta en buss därifrån till Londonviadukten. Därifrån gick vi sedan till terminalen. Vi skulle åka med Viking Lines nya båt Glory.

Tjugo minuter före avgång fick vi gå ombord och hann precis till hytten med vår packning innan vi skulle äta.

Vi hade fin utsikt medan vi åt. Det är så vackert i Stockholms skärgård.

Sill och lax på första tallriken.

Skaldjur. Det fanns både räkor, kräftor och musslor.

Ost och kex.

Kaffe och blandade efterrätter och kakor.

Jag var hur trött som helst efter att vi ätit. Eller, för att vara mer exakt, var jag trött redan från början efter min arbetshelg. Men det var skönt att äntligen ses. Vi har inte träffats sedan innan pandemin.

Vi gick och satte oss för att titta på några uppträdanden. Petter ville ha ett glas vin, men jag var för trött för mer alkohol och drack en PepsiMax.

The Royal Swedes

Graffiti Classics

The Royal Swedes hann spela en låt innan de tog paus. Sedan kom Graffiti Classics, en kvartett som spelade klassiskt på fiol och skuttade runt. De var helt otroligt bra.
The Royal Swedes kom tillbaka efteråt och egentligen hade jag velat sitta kvar. Om jag inte varit så sjukt trött. Jag höll i stort sett inte ihop och riskerade att falla i bitar.

Vi köpte lite vatten och dricka på vägen till hytten. Petter hällde upp lite rött vin även till mig. Ett tredjedels glas ungefär. Men jag hällde tillbaka lite i hans glas. Jag var verkligen jättetrött. Petter läste på sin padda och jag somnade snabbt.

Efter ungefär 7½ timmes sömn vaknade jag. Gick upp och klädde mig så tyst jag kunde. Sedan gick jag på kaffejakt. Vi hade inte beställt någon frukost eftersom vi ville ha fri sovning.

Köpte en macka med ägg och ansjovis till kaffet och ett glas cava. Hämtade påtår och pluggade medan jag väntade på att Petter skulle vakna.

Tog en tur i taxfree-shoppen och köpte några saker. Petter hade kommit dit efter att jag skickat ett mess och sagt att jag tänkte ta en promenad.

Sedan gick vi tillbaka dit där jag ätit min frukost. Jag drack ytterligare en kopp kaffe medan Petter åt sin frukost.

Utanför fönstret fick vi syn på en riktigt fin segelbåt.Annars var det mest regn vi såg.

Vi traskade runt lite mer på båten och satte oss sedan i baren och drack drinkar. The Royal Swedes uppträdde igen.

Klockan, eller om det var tiden, rann iväg snabbt och klockan 16 hade vi ett bord bokat i restaurang Kobba.

Det var så fint där och väldigt lugnt och vilsamt. Överhuvudtaget var det väldigt avkopplande stämning på båten.

Sparris till förrätt.

Sik och tartarsås till huvudrätt.

Ostar som dessert.

Jag drack en kopp kaffe efter maten också. Men trots det lyckades jag hamna i caféet en gång till för att äta en glaserad munk. Men då drack jag mineralvatten.

Jag hade absolut klarat mig bra utan den där munken. Men jag ville ha den.

Så var vi framme till sist. På samma plats som vi börjat. Vi gick av båten, tog en buss till Slussen där Petter skulle träffa sin syster och jag tog T-banan hem.

Hemma ställde jag in min packning och gick upp till F för att träffa mina kattpojkar. Gav dem mat och stannade hos dem ett tag. La mig på soffan och lyssnade på ljudbok. Trött och väldigt mätt efter allt ätande.

Pojkarna var också mätta efter att de ätit sin middag som jag lagt upp. Jag bestämde mig för att gå hem, ta ett bad, lägga upp benen och sedan sova. Har en intensiv dag framför mig.

Det här inlägget postades i Livet, Resor. Bokmärk permalänken.

4 svar på Hit och dit och ingenstans

1. Znogge skriver:

Så trevligt med en kryssning och att ni äntligen kunde träffas. God mat och dryck samt bra musik är inte det sämsta heller.

Kram

• Kraka skriver:

Ja, det var verkligen roligt och avkopplande att resa iväg. Trevligt också att vi kunde ses. Petter är inte så ofta i Sverige och jag har inte varit i London sedan november 2019. Senast vi sågs var i Paris i februari 2020, precis innan pandemin bröt ut.

2. Ingrid skriver:

Nu är det ett bra tag sedan jag på någon kryssning, men det är alltid trevligt tycker jag. Mycket gott att äta och dricka och underhållning när man så önskar eller bara slappa och sitta och se på folk och förundras över hur en del beter sig.
    Hoppas att du har en bra onsdag!